Kan blåbär bidra till att bibehålla en normal kolesterol balans och sunda blodfetter?

Medox innehåller svenska blåbär som balanserar kroppens kolesterol och bidrar till normala blodfetter. Här kan du läsa mer om den viktiga kolesterolbalansen i kroppen...

beställ medox här

Även om det i vissa fall är ärftligt, så är det ofta livsstilen som påverkar kolesterolhalten hos de flesta. Som tur är kan du själv göra vissa saker för att hålla kolesterolet på en balanserad nivå.

Men vad är egentligen kolesterol?

Kolesterol är förenklat ett fettämne som vi inte klarar oss utan. Det är en helt nödvändig byggsten som kroppen själv producerar och som är oumbärlig för alla våra celler och många biokemiska processer. Eftersom kolesterol är nästan helt olösligt i vatten transporteras kolesterol i blodet via lipoproteiner (stora transportmolekyler). Lipoproteinerna kan delas in i flera undergrupper, men vanligast är att man talar om LDL respektive HDL. LDL står för Low Density Lipoprotein; på svenska Lipoprotein med låg täthet eller β-lipoprotein. Halten av kolesterol i blodet regleras väsentligen genom omsättning av LDL, dvs hur mycket av det LDL-transporterade kolesterolet som kan fångas upp av celler som har LDL-receptorer. HDL står för High Density Lipoprotein och dess roll är att föra bort kolesterolöverskott från kroppens olika vävnader till levern för utsöndring i gallan eller organ som omvandlar kolesterolet till andra viktiga ämnen. Dessa olika funktioner motiverar benämningen LDL som det ”dåliga” eller ”onda” kolesterolvärdet medan HDL ofta kallas det ”bra” eller ”goda” kolesterolvärdet i ett blodprov.

Balansen är viktig

Balansen mellan LDL och HDL är viktig eftersom högre halt av HDL är förknippad med god förmåga att ”städa bort kolesterol” och omvänt - att en hög halt av LDL anses förknippad med minskad sådan förmåga och därför anrikning av fetter på olika ställen i blodomloppet.  Oxidativ stress, eller ökad förekomst av fria syreradikaler, är något som också påverkar LDL och som ökar avsättningen av fetter ute i blodkärlen. Det är normalt att huvuddelen av allt kolesterol är bundet till LDL, men då kallas värdena på halten av HDL och LDL i dagligt tal för ”bra” eller ”dåligt” kolesterol ska man komma ihåg att det egentligen är transportörerna man avser.

Vanligtvis får man reda på hur denna balans förhåller sig genom blodprovstagning och analys på din läkarmottagning. Det bästa för hälsan är ett balanserat totalvärde mellan dessa två i blodet.

Eftersom kolesterol är livsnödvändigt är det centralt att hålla kolesterolvärdena på en bra nivå, så att kroppen får vad den behöver, men så att inget överskott stannar kvar i blodkärlen.

 

Se filmen om Medox här!

 

Detta kan du själv påverka

Livsstilen påverkar kolesterolvärdet

I vissa fall är det ärftligt, men oftast är det livsstilen som påverkar kolesterolvärdet. Det finns därför några olika saker som du själv kan göra för att bibehålla en balanserad kolesterolnivå. Det allra viktigaste är att ha en hälsosam kost tillsammans med regelmässig fysisk aktivitet. Det är viktigt att du får i dig mindre mättat fett, samtidigt som du ska äta rikligt med frukt, bär, grönsaker och fibrer.

Kolesterol är en del av blodfetterna och kontrolleras genom ett blodprov. Det är viktigt att ha kontroll på blodfetterna och främst kolesterolet när man kommer lite upp i åren eller har övervikt.

PASSA PÅ: Beställ Medox Optimal paket. Du sparar 20 procent och får Medox fraktfritt hem >

Mat & Dryck

Även om kroppen själv kontinuerligt tillverkar kolesterol (c:a 1g /dag) tillför den dagliga dieten en ansenlig del (i genomsnitt 0,3g/dag). I naturen finns inte kolesterol i växter utan endast i djur, så om det vi äter kommer ifrån djurriket tillförs vi mer kolesterol. Men inte bara är matens ursprung viktigt, dess fettinnehåll är minst lika viktigt för en normal kolesterolbalans. Mättade fetter som fetter från kött av däggdjur och mejeriprodukter ger påverkan och höjer blodfetter och kolesterolhalter. Om fettinnehållet hålls nere under en längre period (månader), kan kolesterolhalten i blodet normaliseras. Också om mättat fett i kosten byts ut mot fleromättat fett ger det en sänkning av kolesterol i blodet om man i övrigt är frisk eftersom kroppen då kan öka LDL-receptorerna på olika cellytor och fånga upp kolesterol ur blodet i större utsträckning.

Omättat fett

Att minska ner på mättat fett och i stället äta omättade fetter är alltså viktigt för att normalisera kolesterol-balansen. Det betyder mindre av fett kött, feta charkprodukter och feta mejeriprodukter samt mer av feta fiskar, som lax, makrill och sill samt vegetabiliska oljor och fetter, utom kokosfett.

Frukt, grönsaker och bär

Grönsaker och frukt har många nyttiga näringsämnen, men också fibrer. 5 frukter / grönsaker / bär om dagen, eller 500 gram, är ett bra riktmärke. Matiga grönsaker som rotfrukter och kålsorter innehåller både mycket fibrer och många näringsämnen. Grovt bröd ger också bra fibrer. Havre och råg innehåller dessutom betaglukaner, som bidrar till att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet. Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av 3 g betaglukaner från havre, havrekli, korn eller kornkli eller från blandningar av dessa betaglukaner.

Visste du detta om våra svenska blåbär?

Alla känner inte till att vanliga svenska blåbär kan bidra till att balansera kolesterolet. Färgämnen hos de blå bären är nämligen en särskild typ av antioxidant, så kallade antocyaniner. Forskning visar att blåbär därigenom kan skydda kroppen mot fria radikaler, oxidativ stress, och så bidra till att upprätthålla en normal kolesterolbalans.

HÄR KAN DU LÄSA MER OM ANTOCYANINER

Livsstil & Fysisk aktivitet

Undvik rökning och överdrivet alkoholintag, och se till att du rör på dig regelbundet. Snabba promenader, dans, stavgång, joggning, simning, cykling och så vidare är exempel på bra motion.

Det viktiga är att man rör på sig, inte vad man gör. Trädgårdsarbete och städning är också bra exempel på fysisk aktivitet.

Balansera kolesterolet

Det viktigaste du själv kan göra för ditt kolesterol är att ha en hälsosam kost. Få därför i dig mindre mättat fett och ät frukt, mörka bär, grönsaker och fibrer. Undvik dessutom rökning och överdrivet alkoholintag och se till att du rör på dig regelbundet så har du kommit en god bit på vägen mot en god hälsa.

Vad säger forskningen om blåbär och kolesterol?

Studier med Medox avseende kolesterol visar att kosttillskottet innehållande blåbär bidrar till att balansera kolesterolet. Detta är visat i studier med odlade celler där mekanismerna för balansering av kolesterolet undersökts och i välkontrollerade kliniska studier där försökspersoner med ohälsosam kolesterolbalans testats och under en tid tagit Medox eller placebo1,2. Resultaten i dessa studier visar signifikant förbättrad blodfettsprofil av Medox jämfört med placebo. Man ska dock komma ihåg att dessa studier gjorts för att specifikt studera verkningsmekanismer och att man därför använt högre doser (4 kapslar dvs 320 mg antocyaniner / dag) än de som rekommenderas för i övrigt friska personer.  I en så kallad metastudie, där man sammanväger data från flera välkontrollerade studier på totalt knappt 600 försökspersoner med förhöjda blodfetter och bruk av blåbär med sina antocyaniner (doser från 90 till 320 mg / dag), visas också normalisering i jämförelse med kontrollvärden3.

Medox med sitt innehåll av blåbär och svarta vinbär med sina antocyaniner är vetenskapligt dokumenterat bland annat genom över 30 studier totalt på Medox inom olika forsknings-områden, som utförts vid universitet och universitetssjukhus både i Sverige, Norge och internationellt. Här kan du läsa mer om Medox studier >

Att ta en daglig dos av Medox (gärna 2 kapslar eller 160mg Antocyaniner) kan därför vara ett bra komplement till en annars hälsosam kost och en aktiv livsstil.

HÄMTA DITT ERBJUDANDE HÄR

Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost samt hälsosam livsstil.

Referenser:

  1. Qin Y, Xia M, Ma J, Hao YT, Liu J, Mou HY, Cao L and Ling WH Anthocyanin supplementation improves serum LDL- and HDL-cholesterol concentrations associated with the inhibition of cholesteryl ester transfer protein in dyslipidemic subjects. Am J Clin Nutr, 2009. 90: 485-492.
  2. Zhu Y, Xia Y, Yang Y, Liu F, Li Z, Hao Y, Mi M, Jin T and Ling W Purified anthocyanin supplementation improves endothelial function via NO-cGMP activation in hypercholesterolic individuals. Clinical Chemistry, 2011. 57:11, 1524-1533.
  3. Liu C, Sun J and Bo Y Effects of anthocyanin on serum lipids in dyslipidemia patients: A systematic review and meta-analysis. PLoS ONE, 2016, 1-11.