Maten med mest antioxidanter

Det finns flera kända antioxidanter som vi finner i mat. Bär innehåller mest antioxidanter. Ta för dig av: blåbär, svarta vinbär, nypon, körsbär, björnbär, smultron, lingon och kråkbär som alla har ett högt innehåll. Följande antioxidanter får du i dig genom maten.

 

Se filmen och hör näringsfysiolog Martin Brunnberg berätta om antioxidanter

Antioxidanter är viktiga för kroppen då de motverkar cellskador som fria radikaler orsakar. Alla celler, organ och vävnadsvätskor behöver skyddas mot skadlig oxidation. Det finns flera olika typer och grupper av antioxidanter. I mat finner man till exempel karotenoider som det finns över 1 000 identifierade varianter av, och fenoler med över 8 000 olika typer. Andra typer är vitaminer, mineraler, peptider och enzymer.

Antioxidanter i mat

Grönsaker

Mängden antioxidanter i grönsaker varierar mycket. De som innehåller mest har cirka 4 000 gånger mer antioxidanter än de som innehåller minst. Längst ner på listan hittar vi grönsaker som vitkål, squash, fänkål, pumpa och gurka.

Bland de grönsaker som innehåller mest ligger grönkål i topp, tätt följt av rödkål, paprika, broccoli, brysselkål, spenat, persilja, kronärtskocka och chili. Rödbetor är den rotsak som innehåller mest antioxidanter. Det kan också löna sig att välja blå potatis som innehåller nästan tio gånger mer antioxidanter än vanliga, vita potatisar.

Antocyaniner

Mängden antioxidanter hänger samman med färg – ju färgstarkare en frukt eller grönsak är, desto mer antioxidanter innehåller den. Det är antocyaniner, som är en typ av antioxidant, som gör så att växterna får sin färg.

Frukt och bär

Bär innehåller mest antioxidanter. Ta för dig av: blåbär, svarta vinbär, nypon, körsbär, björnbär, smultron, lingon och kråkbär som har ett högt innehåll. Granatäpple är en frukt som innehåller en stor mängd antioxidanter. Citrusfrukter är också ett bra val samt vindruvor, plommon, ananas, dadlar och kiwi.  

Päron och melon är några av de frukter som innehåller minst antioxidanter.

 

Nötter, frön och torkad frukt  

Tycker du om torkad frukt är det aprikos och plommon som innehåller mest antioxidanter. Bland nötter är det valnötter och solrosfrön som är bäst. De med minst innehåll av antioxidanter är hasselnötter, mandlar och cashewnötter.