Vilket näringsinnehåll har svarta vinbär?

Det råder inga tvivel om att svarta vinbär är en vitaminbomb och ett av våra nordiska superbär. Du känner kanske till att bären är nyttiga, men vet du varför? Här kan du läsa mer om näringsinnehållet i svarta vinbär.

Vilket näringsinnehåll har svarta vinbär?

Svarta vinbär är nära besläktade med röda vinbär och växer ursprungligen vilt på buskar i hela landet, och i stora delar av Europa. I jämförelse med de svarta vinbärssorter som odlades för 30 år sedan innehåller dagens sorter mer C-vitamin och mer antioxidanter. Orsaken är att svarta vinbär har förädlats för att uppnå ett högre vitamininnehåll och samtidigt göra bären sötare.

Vitaminer i svarta vinbär

Svarta vinbär är en bra källa till flera vitaminer och mineraler. Bären är först och främst rika på det vattenlösliga C-vitaminet, som har flera viktiga funktioner i vår kropp. Vitamin C såsom antioxidant bidrar till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress.  C-vitamin är också viktigt för normal energiomsättning och för att nervsystemet ska fungera normalt samt bidrar till immunsystemets normala funktion. 100 g bär innehåller ungefär 150 mg C-vitamin.

Förutom Vitamin C innehåller svarta vinbär även följande vitaminer:

Vitamin A: Svarta vinbär innehåller en liten del av A-vitamin.

Vitamin E: I likhet med andra antioxidanter finns E-vitamin i frukt och grönsaker med starka färger. Antioxidanten bidrar till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress.

Vitamin folat: Folat upptäcktes 1941 och är ett värme- och ljuskänsligt vitamin. Det bidrar bland annat till normal aminosyrasyntes, blodbildning och psykologisk funktion och kan även bidra till att minska trötthet och utmattning.

Andra näringsämnen i svarta vinbär

Svarta vinbär innehåller också rik på kostfibrer. Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag på mellan 25 och 35 gram fibrer, men få får i sig så mycket. I snitt får vi bara i oss 19 gram. Genom att äta mer svarta vinbär kan du öka på intaget. 

Svarta vinbär innehåller också följande näringsämnen:

Protein: Protein är byggstenar i alla levande celler och bidrar därför till att bygga upp muskler och benstommen. Svarta vinbär innehåller en mycket liten mängd protein.

Järn: Både för mycket och för lite av detta mineral kan vara skadligt. En vuxen person har cirka fyra gram järn i kroppen och mineralets funktion är bland annat att ta upp syre i lungorna och frakta det vidare till alla celler och vävnader i kroppen.

Kalium: Mineralet, som bland annat bidrar till normal muskelfunktion och bibehålla normalt blodtryck samt bidra till nervsystemets normala funktion.

Magnesium: Merparten av magnesiumet som finns i kroppen finns i skelettet och i musklerna. Mineralet bidrar bland annat till produktionen av protein, normal benbyggnad, elektrolytbalansen samt motverka trötthet och utmattning. Mängd magnesium i svarta vinbär är inte så högt utan 24 mg/100 g bär.

Fosfor: Det finns cirka 840 gram fosfor i en människokropp på 70 kilo, och detta är faktiskt det mineral som vi har mest av i kroppen. Svarta vinbär innehåller 75 mg, som är ett tillskott till vårt dagliga behov som är minst 700 mg.

Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost samt hälsosam livsstil.