Vad bör jag känna till om blåbär och hälsa?

De runda, små bären är inte bara supergoda, de är dessutom fullproppade med nyttiga näringsämnen. Att äta blåbär är gott och har flera hälsofördelar. Här kan du läsa om vad blåbär kan göra för din hälsa.

Vad bör jag känna till om blåbär och hälsa?

De runda, små bären är inte bara supergoda, de är dessutom fullproppade med nyttiga näringsämnen. Att äta blåbär är gott och har flera hälsofördelar. Här kan du läsa om vad blåbär kan göra för din hälsa.

Blåbär är en av Sveriges vanligaste växter och utgör en viktig del av den biologiska mångfalden då många arters överlevnad är knutna till denna nyckelart. Såväl blåbärsriset som dess blommor och bär utnyttjas av djur men också av människor. I denna sammanställning läggs tonvikten på bären från denna växt då bären är råvara för framställning av MEDOX®. Historiskt har blåbär nyttats av människor som smaklig mat och färgämne men också för olika hälsoändamål. Bären har i folkmun framför allt använts i torkad form för att bidra till normal tarmfunktion. I färsk form har bärens saft använts som gurgelvatten i munhåla och svalg, men även utvärtes på problemhud (Wikipedia, u.d.).

Svenska Nationalencyklopedin skriver följande om blåbär: - ”I äldre tider hade blåbärsfrukten inget större anseende eller ekonomiskt värde. Så småningom lärde man sig att ta vara på den ganska ömtåliga frukten, och den började användas till föda samt som medel mot olika magåkommor. Bladen användes som te. Förr och i viss mån även numera, användes blåbär till jästa och destillerade drycker. Dessutom gör man saft, sylt och marmelad av dem. Näringsmässigt innehåller blåbär hög halt av C-vitamin, K-vitamin och mangan. Blåbär innehåller även höga halter av antioxidanter, bland annat antocyaniner, quercetin och flavonoider. Medicinsk forskning har visat att antocyaniner, ellaginsyra och andra ämnen från blåbär kan minska skador som uppstår på DNA till följd av fria radikaler.”

Blåbär innehåller naturliga antioxidanter och flera av våra hälsoexperter rekommenderar att vi ska äta mer av dessa bär.

Vad är det som gäller för blåbär enligt EU:s och Sveriges regelverk för hälsopåståenden om blåbär?

Blåbär bidrar till att skydda kroppens celler

Blåbär med sitt innehåll av antocyaniner, som är det blåaktiga färgämnet i bären, fungerar som antioxidant och bidrar därmed till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress. Det blå färgämnets normala funktion i blåbäret, s.k. antocyaniner skyddar även blåbäret mot yttre påverkan, så det kan mogna i lugn och ro.

Blåbär bidrar till ögonens normala funktion

Det har länge varit känt att blåbär bidrar till normal synförmåga. I Japan kallas till och med de små bären för ”synens frukt” på grund av sina egenskaper för ögonen. Studier visar att blåbär kan bidra till att bibehålla ögonens normala funktion vid ökad ålder och anpassa ögonen till olika ljusförhållanden.

Blåbär och mag-tarmkanalen

Blåbär är inte bara fulla med naturliga antioxidanter. De små bären innehåller också en del fibrer som bidrar till tarmslemhinnornas normala funktion. Äta blåbär är positivt för mage- och tarmsystemet. Observera att detta endast gäller färska och tinade blåbär. Torkade bär kommer att sakta ner tarmfunktionen, eftersom de drar till sig vätska.

Blåbär bidrar till normal perifer blodcirkulation

Studier har visat att blåbär, tack vare det höga innehållet av antocyaniner, kan bidra till normal perifer blodcirkulation, vilket har betydelse för bl.a. ögonens normala funktion.   

Blåbär balanserar kroppens kolesterol och bidrar till normala blodfetter

Blåbär och dess innehåll av antocyaniner har i studier visat på normalisering av kolesterol och att blåbär bidrar till normala blodfetter.

Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost samt hälsosam livsstil.